Konkurs nr RPDS.03.04.03-IZ.00-02-130/16 dla Działania 3.4 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych - Poddziałanie 3.4.3 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych – ZIT AJ dla Osi Priorytetowej 3 Gospodarka niskoemisyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
Konkurs ogłasza Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 oraz ZIT Aglomeracji Jeleniogórskiej (ZIT AJ), ul. Okrzei 10, 58-500 Jelenia Góra pełniące rolę Instytucji Organizującej Konkurs (IOK). Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd Województwa Dolnośląskiego Zadania związane z naborem realizuje Departament Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu, ul. Mazowiecka 17 kod pocztowy 50-412.
O dofinansowanie w ramach konkursów mogą ubiegać się następujące typy beneficjentów, realizujących projekty na terenie ZIT AJ:
Przedmiotem konkursu są następujące typy projektów określone dla działania 3.4 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych w osi priorytetowej 3 Gospodarka niskoemisyjna, tj.:
Każdy projekt powinien spełniać łącznie następujące cele:
W przypadku zakupu autobusów elektrycznych do 25% wartości wydatków kwalifikowalnych mogą stanowić wydatki związane z infrastrukturą do obsługi taboru (np. stacje ładowania itp.).
Przez drogi rowerowe należy rozumieć drogi dla rowerów, zgodnie z definicją z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Drogami dla rowerów nie są pasy ruchu dla rowerów:
droga dla rowerów – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest od-dzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów
w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Możliwe jest finansowanie samego ciągu pieszego (ale nie może on stanowić odrębnego projektu, a jedynie element uzupełniający), jeśli jego separacja od ciągu rowerowego wynika z warunków lokalnych, np. ciąg pieszo – rowerowy prowadzi do skrzyżowania, za którym nie ma możliwości kontynuowania ciągu łącznie i istnieje konieczność oddzielenia drogi dla rowerów od ciągu pieszego – na tym odcinku możliwa jest inwestycja również w ciąg pieszy. Koszt takiego wydzielonego ciągu pieszego powinien zawsze stanowić mniej niż połowę wydatków w projekcie.
Przez inwestycje ograniczające ruch w centrach miast nie należy rozumieć wyłącznie inwestycji zlokalizowanych w centrach miast – istotne jest oddziaływanie na centra miast.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz wspólny bilet nie mogą stanowić samodzielnego projektu lecz jedynie element uzupełniający, poniżej 50% wartości wydatków kwalifikowalnych w projekcie.
Inwestycje związane z energooszczędnym oświetleniem ulicznym i drogowym przy drogach publicznych mogą stanowić element uzupełniający we wszystkich typach projektów (poniżej 50% wartości wydatków kwalifikowalnych w projekcie), przy czym lokalizacja inwestycji dot. budowy lub modernizacji oświetlenia ulicznego i drogowego przy drogach publicznych nie jest ograniczona do lokalizacji inwestycji głównej w projekcie – istotny jest wpływ tego komponentu na osiągniecie zakładanych celów projektu.
Inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego mogą stanowić element uzupełniający w projekcie o wartości nie przekraczającej 35% wartości wydatków kwalifikowalnych – pod warunkiem spełniania poniższych warunków:
a) elementy drogowe w projekcie przeznaczone są wyłącznie dla transportu publicznego lub nadają priorytet transportowi publicznemu, np. buspasy, obiekty przeznaczone dla transportu publicznego (tunele, wiadukty) – nie jest możliwe sfinansowanie zakresu rzeczowego projektu, który nie służy bezpośrednio transportowi publicznemu;
b) przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu, np. pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach itp.;
c) infrastruktura drogowa przy pętlach autobusowych/ tramwajowych, stacjach kolejowych lub parkingach P&R i B&R – odcinki dróg łączące takie terminale bezpośrednio z siecią dróg miejskich.
Limity powyższe nie sumują się – elementy uzupełniające w projekcie zawsze powinny stanowić mniej niż 50% wydatków kwalifikowalnych, jeśli np. projekt składa się z budowy centrum przesiadkowego, drogi prowadzącej do centrum oraz oświetlenia ulicznego i drogowego przy drogach publicznych na innym obszarze, wówczas wydatki na centrum przesiadkowe powinny stanowić więcej niż 50% wydatków kwalifikowalnych, wydatki na drogę – do 35%, a pozostałą część – wydatki na oświetlenie na innym obszarze, przy czym jeśli oświetlenie drogi jest obligatoryjne (wynika z przepisów prawa), to nie jest traktowane jako element projektu poświęconego oświetleniu, lecz drogom).
Nie ma możliwości realizacji samodzielnych projektów drogowych.
Inwestycje w transport miejski w ramach działania będą przyczyniać się do osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności w miastach. Muszą one wynikać z przygotowanych przez samorządy planów, zawierających odniesienia do kwestii przechodzenia na bardziej ekologiczne i zrównoważone systemy transportowe w miastach. Funkcję takich dokumentów mogą pełnić plany dotyczące gospodarki niskoemisyjnej lub Strategie ZIT lub plany mobilności miejskiej. Dokumenty te powinny określać lokalne uwarunkowania oraz kierunki planowanych interwencji na danym obszarze i w zależności od zidentyfikowanych potrzeb zawierać odniesienia lub wskazywać adekwatne obowiązujące dokumenty zawierające odniesienia do takich kwestii, jak np.: zbiorowy transport pasażerski, transport niezmotoryzowany, intermodalność, transport drogowy, zarzadzanie mobilnością, wykorzystanie inteligentnych systemów transportowych (ITS), logistyka miejska, bezpieczeństwo ruchu drogowego w miastach, wdrażanie nowych wzorców użytkowania czy promocja ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów (czyste paliwa i pojazdy).
Kategorie interwencji dla niniejszego konkursu:
043 Infrastruktura na potrzeby czystego transportu miejskiego i jego promocja (w tym wyposażenie i tabor;
044 Inteligentne systemy transportowe (w tym wprowadzenie zarządzania popytem, systemy poboru opłat, informatyczne systemy monitorowania, kontroli i informacji);
090 Ścieżki rowerowe i piesze.
Nie dotyczy
Kryteria stanowią element Regulaminu konkursu.
Alokacja przeznaczona na konkurs wynosi 11 727 077 EUR, tj. 51 458 414 PLN
Dofinansowanie UE na poziomie projektu:
Wszystkie ww. regulacje dotyczące pomocy publicznej dostępne są na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.
Wkład własny beneficjenta na poziomie projektu wynosi co najmniej 15%
Minimalna wartość projektu - 200 000 PLN.
Maksymalna wartość projektu – nie dotyczy.
Procedurę odwoławczą w perspektywie finansowej 2014-2020 reguluje ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Procedura odwoławcza została szczegółowo opisana w Regulaminie konkursu.
IOK udziela wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu i odpowiedzi na zapytania indywidualne kierowane na adresy poczty elektronicznej:
pife@dolnyslask.pl
pife.jeleniagora@dolnyslask.pl
pife.legnica@dolnyslask.pl
pife.walbrzych@dolnyslask.pl
Standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego – załącznik do uchwały nr 1987/V/16 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 22 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia Standardów projektowych i wykonawczych infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego.
Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru RPDS.03.04.03-IZ.00-02-130/16
Informacja o składzie Komisji Oceny Projektów
Lista projektów skierowanych do oceny merytorycznej w ramach naboru RPDS.03.04.03-IZ.00-02-130/16
Lista projektów po ocenie zgodności ze Strategią ZIT AJ zakwalifikowanych do kolejnego etapu oceny
Lista wniosków po weryfikacji technicznej skierowanych do KOP
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow-umwd.dolnyslask.pl/ i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu.
Logowanie do Generatora Wniosków w celu wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie będzie możliwe w czasie trwania naboru wniosków. Aplikacja służy do przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu realizowanego ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. System umożliwia tworzenie, edycję oraz wydruk wniosków o dofinansowanie, a także zapewnia możliwość ich złożenia do właściwej instytucji.
Ponadto do siedziby IOK należy dostarczyć jeden egzemplarz wydrukowanej z aplikacji generator wniosków papierowej wersji wniosku, opatrzonej czytelnym podpisem/ami lub parafą i z pieczęcią imienną osoby/ób uprawnionej/ych do reprezentowania Wnioskodawcy (wraz z podpisanymi załącznikami).
Jednocześnie, wymaganą analizę finansową (w postaci arkuszy kalkulacyjnych w formacie Excel z aktywnymi formułami) przedłożyć należy na nośniku CD.
Za datę wpływu do IOK uznaje się datę wpływu wniosku w wersji papierowej. Papierowa wersja wniosku może zostać dostarczona:
a) osobiście do kancelarii Departamentu Funduszy Europejskich mieszczącej się pod adresem:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Departament Funduszy Europejskich
ul. Mazowiecka 17
50-412 Wrocław
II piętro, pokój nr 2020
b) kurierem lub pocztą na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Wydział Wdrażania EFRR
ul. Mazowiecka 17
50-412 Wrocław.
Suma kontrolna wersji elektronicznej wniosku (w systemie) musi być identyczna z sumą kontrolną papierowej wersji wniosku. Wniosek wraz z załącznikami (jeśli dotyczy) należy złożyć w zamkniętej kopercie (lub innym opakowaniu np. pudełku), której opis zawiera następujące informacje:
pełna nazwa Wnioskodawcy wraz z adresem
wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru nr …………..
tytuł projektu
„Nie otwierać przed wpływem do Wydziału Wdrażania EFRR”.
Wraz z wnioskiem należy dostarczyć pismo przewodnie, na którym zostanie potwierdzony wpływ wniosku do IOK. Pismo to powinno zawierać te same informacje, które znajdują się na kopercie.
Wnioski złożone wyłącznie w wersji papierowej albo wyłącznie w wersji elektronicznej zostaną uznane za nieskutecznie złożone i pozostawione bez rozpatrzenia. W takim przypadku wersja papierowa wniosku (o ile zostanie złożona) będzie odsyłana na wskazany we wniosku o dofinansowanie adres korespondencyjny w ciągu 14 dni od daty zakończenia naboru.
Oświadczenia oraz dane zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych lub złożenie fałszywych oświadczeń”. Klauzula ta zastępuje pouczenie właściwej instytucji o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Wnioskodawca ma możliwość wycofania wniosku o dofinansowanie podczas trwania konkursu oraz na każdym etapie jego oceny. Należy wówczas dostarczyć do IOK pismo z prośbą o wycofanie wniosku podpisane przez osobę uprawnioną do podejmowania decyzji w imieniu wnioskodawcy.
W przypadku ewentualnych problemów z Generatorem, IZ RPO WD zastrzega sobie możliwość wydłużenia terminu składania wniosków lub złożenia ich w innej formie niż wyżej opisana. Decyzja w powyższej kwestii zostanie przedstawiona w formie komunikatu we wszystkich miejscach, gdzie opublikowano ogłoszenie.
Wnioski o dofinansowanie projektów można składać od dnia 01.08.2016 godz. 8:00 do dnia 05.09.2016 godz. 15:00.
Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu to luty 2017 r.